Att anlita en lokal hantverkare i Blekinge kan ofta vara ett smidigt och tryggt val. Men vad gör du om arbetet inte blir som utlovat, om kostnaden skenar iväg eller om hantverkaren inte fullföljer sitt uppdrag? Här går vi igenom dina rättigheter som konsument och hur du bör agera om du råkar ut för problem.
.
Dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen
När du anlitar en hantverkare gäller konsumenttjänstlagen. Denna lag ger dig som konsument starkt skydd och säger bland annat att:
.
- Tjänsten ska utföras fackmässigt.
- Priset ska vara skäligt om inget annat avtalats.
- Tjänsten ska utföras inom rimlig tid.
- Om något blir fel har du rätt att reklamera.
.
Vad gör du om du blir lurad?
Om du misstänker att hantverkaren har gjort ett dåligt jobb, tagit ut oskäliga priser eller inte slutfört arbetet finns det flera steg att följa:
.
1. Kontakta hantverkaren
Börja alltid med att ta en diskussion med hantverkaren. Många problem kan lösas genom en öppen dialog. Förklara vad du är missnöjd med och begär en åtgärd.
.
2. Reklamera skriftligt
Om hantverkaren inte går med på att åtgärda felet, skicka en skriftlig reklamation. Skriv tydligt vad som är fel, vad du förväntar dig för åtgärd och sätt en deadline för svar.
.
3. Kontakta konsumentvägledningen
Många kommuner i Blekinge erbjuder konsumentvägledning. De kan ge råd och hjälpa dig att gå vidare i ärendet. Kolla med din kommun om de har denna tjänst.
.
4. Anmäl ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Om ni inte kommer överens kan du anmäla ärendet till ARN. Nämnden gör en opartisk bedömning och kan rekommendera en lösning. De flesta seriösa företag följer ARN:s beslut.
.
5. Ta hjälp av en jurist
Om inget annat hjälper kan det vara dags att kontakta en jurist eller driva ärendet vidare i domstol. Detta kan dock bli kostsamt, så väg dina alternativ noga. Ibland kan juristen hjälpa dig att få rättsskydd via din hemförsäkring och då blir kostnaden lägre.
.
Förebygg problem
För att minska risken för tvister kan du:
.
- Skriva tydliga avtal med hantverkaren.
- Be om skriftliga offerter och tidsplaner.
- Kolla referenser och omdömen innan du anlitar någon.
- Använda rotavdraget korrekt för att undvika missförstånd.
.
Länkar till konsumentvägledning i Blekinge
https://www.karlskrona.se/kommun-och-politik/sa-arbetar-vi-med/konsumentradgivning/
.
.
https://olofstrom.se/omsorg-och-hjalp/konsumentvagledning/
.
https://solvesborg.se/omsorg-och-stod/ekonomiskt-stod/konsumentvagledning.html
.
https://www.ronneby.se/omsorg–hjalp/konsumentradgivning.html