Köper du en utbildning online som visar sig vara undermålig, oseriös eller rent av vilseledande? Många konsumenter i Sverige köper idag onlinekurser, coachprogram eller distansutbildningar – ofta till höga priser. Men vad händer om kursen inte motsvarar det som utlovats? Har du rätt att få pengarna tillbaka?
.
I denna artikel går vi igenom vad som gäller enligt svensk konsumenträtt, hur du kan reklamera en felaktig utbildning och vilka steg du bör ta om du känner dig lurad.
.
.
Gäller konsumenträtten för utbildningar?
Ja – om du som privatperson köper en utbildning från ett företag, gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt ibland konsumenttjänstlagen. Detta gäller oavsett om utbildningen är fysisk, digital eller via Zoom.
.
Du har rätt till:
.
-
Tydlig information före köpet
-
Ångerrätt i 14 dagar (gäller ej om kursen redan börjat med ditt samtycke)
-
Att utbildningen motsvarar det som utlovats i marknadsföring och avtal
-
Att reklamera vid brister eller felaktigt innehåll
.
.
Vad räknas som fel på en utbildning?
En kurs eller utbildning kan anses vara felaktig om:
.
-
Den inte innehåller det som beskrivs i kursplanen
-
Lärarna eller materialet håller låg kvalitet
-
Undervisningen är oseriös, vilseledande eller inte levereras
-
Du blir utsatt för påtryckningar, vilseledande marknadsföring eller dolda kostnader
-
Plattformen slutar fungera utan ersättning
-
Utbildningen saknar relevans, djup eller struktur trots höga löften
.
.
Exempel på tvivelaktiga utbildningar
-
Onlinecoachning som marknadsförs som ”garanterad inkomst”
-
Certifieringskurser utan erkännande eller värde
-
Videokurser med generiskt innehåll utan kontakt eller stöd
-
Kurser som snabbt läggs ned efter köp utan möjlighet till återbetalning
-
Påstådda “engångsköp” som visar sig vara abonnemang
.
.
Vad kan du kräva?
Om utbildningen är felaktig kan du enligt lag kräva:
.
-
Prisavdrag
-
Omleverans (annan utbildning eller nytt försök)
-
Hävning av köpet
-
Återbetalning
-
Skadestånd, i vissa fall (t.ex. förlorad arbetsinkomst)
.
.
Hur reklamerar man en felaktig utbildning?
-
Kontakta företaget skriftligt så snart som möjligt
-
Beskriv felet tydligt och hänvisa till vad som utlovats
-
Begär rättelse, t.ex. återbetalning eller kompensation
-
Om företaget inte svarar – gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
-
Vid större belopp eller vilseledande affärsmetoder – ta kontakt med en konsumentjurist
.
.
Tips för att undvika oseriösa kurser
-
Googla omdömen och recensioner
-
Kontrollera företaget bakom kursen – finns det organisationsnummer?
-
Läs avtalsvillkoren noggrant
-
Betala helst med kreditkort för bättre skydd
-
Spara all kommunikation och kursbeskrivningar
.
.
Sammanfattning
Alla utbildningar lever inte upp till sina löften – men du står inte utan skydd. Som konsument i Sverige har du rätt att kräva ersättning när en kurs är vilseledande, bristfällig eller saknar utlovat innehåll. Dokumentera, reklamera och agera i tid.
.
Känner du dig lurad på en utbildning? Kontakta oss – vi har erfarenhet av konsumenttvister och hjälper dig gärna att få upprättelse.