Dina rättigheter vid dålig utbildning online

Köper du en utbildning online som visar sig vara undermålig, oseriös eller rent av vilseledande? Många konsumenter i Sverige köper idag onlinekurser, coachprogram eller distansutbildningar – ofta till höga priser. Men vad händer om kursen inte motsvarar det som utlovats? Har du rätt att få pengarna tillbaka?

.

I denna artikel går vi igenom vad som gäller enligt svensk konsumenträtt, hur du kan reklamera en felaktig utbildning och vilka steg du bör ta om du känner dig lurad.

.


.

Gäller konsumenträtten för utbildningar?

Ja – om du som privatperson köper en utbildning från ett företag, gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt ibland konsumenttjänstlagen. Detta gäller oavsett om utbildningen är fysisk, digital eller via Zoom.

.

Du har rätt till:

.

  • Tydlig information före köpet

  • Ångerrätt i 14 dagar (gäller ej om kursen redan börjat med ditt samtycke)

  • Att utbildningen motsvarar det som utlovats i marknadsföring och avtal

  • Att reklamera vid brister eller felaktigt innehåll

.


.

Vad räknas som fel på en utbildning?

En kurs eller utbildning kan anses vara felaktig om:

.

  • Den inte innehåller det som beskrivs i kursplanen

  • Lärarna eller materialet håller låg kvalitet

  • Undervisningen är oseriös, vilseledande eller inte levereras

  • Du blir utsatt för påtryckningar, vilseledande marknadsföring eller dolda kostnader

  • Plattformen slutar fungera utan ersättning

  • Utbildningen saknar relevans, djup eller struktur trots höga löften

.


.

Exempel på tvivelaktiga utbildningar

  • Onlinecoachning som marknadsförs som ”garanterad inkomst”

  • Certifieringskurser utan erkännande eller värde

  • Videokurser med generiskt innehåll utan kontakt eller stöd

  • Kurser som snabbt läggs ned efter köp utan möjlighet till återbetalning

  • Påstådda “engångsköp” som visar sig vara abonnemang

.


.

Vad kan du kräva?

Om utbildningen är felaktig kan du enligt lag kräva:

.

  • Prisavdrag

  • Omleverans (annan utbildning eller nytt försök)

  • Hävning av köpet

  • Återbetalning

  • Skadestånd, i vissa fall (t.ex. förlorad arbetsinkomst)

.


.

Hur reklamerar man en felaktig utbildning?

  1. Kontakta företaget skriftligt så snart som möjligt

  2. Beskriv felet tydligt och hänvisa till vad som utlovats

  3. Begär rättelse, t.ex. återbetalning eller kompensation

  4. Om företaget inte svarar – gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

  5. Vid större belopp eller vilseledande affärsmetoder – ta kontakt med en konsumentjurist

.


.

Tips för att undvika oseriösa kurser

  • Googla omdömen och recensioner

  • Kontrollera företaget bakom kursen – finns det organisationsnummer?

  • Läs avtalsvillkoren noggrant

  • Betala helst med kreditkort för bättre skydd

  • Spara all kommunikation och kursbeskrivningar

.


.

Sammanfattning

Alla utbildningar lever inte upp till sina löften – men du står inte utan skydd. Som konsument i Sverige har du rätt att kräva ersättning när en kurs är vilseledande, bristfällig eller saknar utlovat innehåll. Dokumentera, reklamera och agera i tid.

.

Känner du dig lurad på en utbildning? Kontakta oss – vi har erfarenhet av konsumenttvister och hjälper dig gärna att få upprättelse.