Konsumenträtt vid fel på bil – vad har du rätt till?

Att köpa bil är ofta en av de största investeringarna man gör som konsument. Därför är det extra frustrerande när bilen visar sig ha fel – ibland redan efter kort tid. Som tur är har du som konsument ett starkt skydd enligt konsumentköplagen när du köper bil av en bilhandlare.

.

I den här artikeln går vi igenom vad som gäller vid fel på bil, hur du reklamerar, och vilka rättigheter du har om bilen du köpt inte fungerar som den ska.

.


.

När räknas det som fel på bilen?

En bil anses vara felaktig om den:

.

  • Inte fungerar som avtalat eller förväntat

  • Har dolda fel som inte informerats om vid köpet

  • Avviker från vad som utlovats i annonsering eller avtal

  • Går sönder ovanligt snabbt eller har brister i säkerheten

  • Saknar egenskaper som är normala för den typen av bil

.

Fel kan också föreligga om bilen tidigare varit krockad utan att det upplysts, om mätarställningen manipulerats, eller om servicehistorik saknas.

.


.

Vad gäller om du köpt bilen av en bilhandlare?

Om du köpt bilen av en näringsidkare (bilfirma) gäller konsumentköplagen (2022:260). Den är tvingande till din fördel – vilket innebär att säljaren inte kan ge dig sämre villkor än vad lagen föreskriver.

.


.

Vad har du rätt att kräva vid fel?

Om bilen visar sig vara felaktig har du rätt att kräva:

.

  1. Avhjälpande (reparation)

  2. Omleverans (en annan likvärdig bil)

  3. Prisavdrag

  4. Hävning av köpet (vid allvarliga fel som inte åtgärdas)

  5. Skadestånd (för t.ex. hyrbilskostnader eller annan ekonomisk skada)

.

Säljaren har i regel rätt att försöka reparera felet först, innan du kan kräva återköp eller prisavdrag.

.


.

Hur lång tid har du på dig att reklamera?

  • Du har 3 års reklamationsrätt från leveransdagen.

  • Fel som visar sig inom 2 år anses ha funnits vid köpet – säljaren har bevisbördan.

  • Du måste reklamera inom skälig tid efter att du upptäckt felet (inom 2 månader räknas alltid som skäligt).

.


.

Vad gäller vid köp av bil från privatperson?

Vid köp mellan privatpersoner gäller köplagen – inte konsumentköplagen. Du har fortfarande rätt att reklamera vid fel i varan, men skyddet är svagare, och ”befintligt skick” kan begränsa möjligheterna.

.


.

Vad gör du om säljaren vägrar ta ansvar?

  1. Reklamera skriftligen och tydligt – gärna via mejl.

  2. Hänvisa till tillämplig lag (konsumentköplagen eller köplagen).

  3. Kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

  4. Kontakta jurist om det rör sig om större värden eller om du överväger domstol.

.


.

Sammanfattning

Om du köpt en bil av en bilfirma och det visar sig vara fel på den – vänta inte med att agera. Du har rätt att få felet åtgärdat, att få ersättning eller i vissa fall att häva köpet.

.

Konsumentköplagen ger dig starkt skydd. Se till att reklamera i tid och dokumentera all kommunikation.