Att köpa bil är ofta en av de största investeringarna man gör som konsument. Därför är det extra frustrerande när bilen visar sig ha fel – ibland redan efter kort tid. Som tur är har du som konsument ett starkt skydd enligt konsumentköplagen när du köper bil av en bilhandlare.
.
I den här artikeln går vi igenom vad som gäller vid fel på bil, hur du reklamerar, och vilka rättigheter du har om bilen du köpt inte fungerar som den ska.
.
.
När räknas det som fel på bilen?
En bil anses vara felaktig om den:
.
-
Inte fungerar som avtalat eller förväntat
-
Har dolda fel som inte informerats om vid köpet
-
Avviker från vad som utlovats i annonsering eller avtal
-
Går sönder ovanligt snabbt eller har brister i säkerheten
-
Saknar egenskaper som är normala för den typen av bil
.
Fel kan också föreligga om bilen tidigare varit krockad utan att det upplysts, om mätarställningen manipulerats, eller om servicehistorik saknas.
.
.
Vad gäller om du köpt bilen av en bilhandlare?
Om du köpt bilen av en näringsidkare (bilfirma) gäller konsumentköplagen (2022:260). Den är tvingande till din fördel – vilket innebär att säljaren inte kan ge dig sämre villkor än vad lagen föreskriver.
.
.
Vad har du rätt att kräva vid fel?
Om bilen visar sig vara felaktig har du rätt att kräva:
.
-
Avhjälpande (reparation)
-
Omleverans (en annan likvärdig bil)
-
Prisavdrag
-
Hävning av köpet (vid allvarliga fel som inte åtgärdas)
-
Skadestånd (för t.ex. hyrbilskostnader eller annan ekonomisk skada)
.
Säljaren har i regel rätt att försöka reparera felet först, innan du kan kräva återköp eller prisavdrag.
.
.
Hur lång tid har du på dig att reklamera?
-
Du har 3 års reklamationsrätt från leveransdagen.
-
Fel som visar sig inom 2 år anses ha funnits vid köpet – säljaren har bevisbördan.
-
Du måste reklamera inom skälig tid efter att du upptäckt felet (inom 2 månader räknas alltid som skäligt).
.
.
Vad gäller vid köp av bil från privatperson?
Vid köp mellan privatpersoner gäller köplagen – inte konsumentköplagen. Du har fortfarande rätt att reklamera vid fel i varan, men skyddet är svagare, och ”befintligt skick” kan begränsa möjligheterna.
.
.
Vad gör du om säljaren vägrar ta ansvar?
-
Reklamera skriftligen och tydligt – gärna via mejl.
-
Hänvisa till tillämplig lag (konsumentköplagen eller köplagen).
-
Kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
-
Kontakta jurist om det rör sig om större värden eller om du överväger domstol.
.
.
Sammanfattning
Om du köpt en bil av en bilfirma och det visar sig vara fel på den – vänta inte med att agera. Du har rätt att få felet åtgärdat, att få ersättning eller i vissa fall att häva köpet.
.
Konsumentköplagen ger dig starkt skydd. Se till att reklamera i tid och dokumentera all kommunikation.