Att köpa en häst är en stor investering, både känslomässigt och ekonomiskt. Men vad händer om hästen visar sig vara sjuk, skadad eller inte motsvarar det som säljaren utlovat? I Sverige gäller särskilda regler när du som konsument köper en häst av ett företag. I den här artikeln går vi igenom dina rättigheter enligt konsumentköplagen, vanliga fel som kan förekomma och hur du bör agera vid en tvist.
.
.
Gäller konsumentköplagen för hästköp?
Ja – om du köper en häst som privatperson från ett företag (exempelvis en hästhandlare, ridskola eller uppfödare), gäller konsumentköplagen. Det innebär att:
.
-
Du har rätt att reklamera fel upp till tre år efter köpet
-
Fel som visar sig inom sex månader presumeras ha funnits vid köpet, om inte säljaren bevisar motsatsen
-
Du kan kräva avhjälpande, prisavdrag, hävning av köpet eller skadestånd
.
Om köpet sker mellan två privatpersoner gäller istället köplagen, vilket ger ett svagare skydd.
.
.
Vad räknas som fel på en häst?
En häst räknas som felaktig enligt lagen om den:
.
-
Avviker från vad som avtalats eller utlovats (exempelvis i annonser)
-
Har en sjukdom eller skada som fanns vid köpet
-
Inte uppfyller syftet (t.ex. ridning, tävling, avel)
-
Inte är lämpad för det ändamål som köparen har uttryckt
.
.
Vanliga fel eller problem med hästköp
Några exempel på situationer som kan utgöra fel:
.
-
Dolda hältor eller andra rörelsestörningar
-
Luftsnappning, vävning eller andra stereotypa beteenden
-
Kroniska sjukdomar som inte nämnts före köpet
-
Aggressivt eller farligt beteende
-
Felaktig ålder, utbildningsnivå eller ras
-
Att hästen inte klarar det användningsområde som angivits, t.ex. hoppning eller nybörjarhäst
.
.
Vad kan du som köpare kräva?
Om det finns ett fel som omfattas av konsumentköplagen, kan du ha rätt att kräva:
.
-
Prisavdrag
-
Avhjälpande, t.ex. att säljaren betalar för veterinärvård
-
Hävning av köpet – återlämna hästen och få tillbaka pengarna
-
Skadestånd för kostnader du haft på grund av felet (stallhyra, vård, transporter etc.)
.
.
Hur bör du agera vid misstänkt fel?
-
Kontakta säljaren skriftligt så snart du upptäckt problemet
-
Dokumentera felet – med veterinärintyg, filmer, bilder och vittnesmål
-
Reklamera inom skälig tid, helst inom två månader
-
Om säljaren inte samarbetar – vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
-
Vid större belopp – kontakta en jurist med erfarenhet av hästtvister
.
.
Sammanfattning
Fel vid köp av häst kan leda till stora kostnader och besvikelser – men som konsument har du ett starkt skydd om du köper från ett företag. Dokumentera, reklamera och tveka inte att söka juridisk hjälp om du hamnar i konflikt.
.
Har du köpt en häst som visat sig vara felaktig och behöver advokat? Vi hjälper dig reda ut dina rättigheter och ta nästa steg i processen.