Att investera i solceller är ett stort beslut – både ekonomiskt och miljömässigt. Men vad händer om solcellsanläggningen inte fungerar som den ska? Vilka rättigheter har du som konsument i Sverige, och vad kan du kräva av leverantören?
.
I den här artikeln går vi igenom vad som gäller vid fel på solceller, vanliga problem som kan uppstå och hur du bäst bevakar dina rättigheter.
.
.
När räknas det som ett fel på solceller?
Enligt konsumentköplagen är det fel på en vara om den:
.
-
Inte stämmer överens med avtalet
-
Inte fungerar för sitt normala användningsområde
-
Avviker från vad du som konsument med fog kunnat förvänta dig
.
Exempel på fel som kan förekomma med solceller:
.
-
Solpaneler producerar inte tillräckligt med el
-
Installationen är felaktigt utförd
-
Kablar eller växelriktare (inverter) är trasiga
-
Garantier eller uppgivna prestanda stämmer inte
-
Fel i övervakningssystem eller uppkoppling
-
Brandrisker eller säkerhetsbrister
-
Paneler har lossnat eller skadats av väder
.
.
Vilka rättigheter har jag enligt svensk konsumenträtt?
När du köper solceller av ett företag som privatperson skyddas du av konsumentköplagen. Du kan då kräva:
.
-
Reparation eller omleverans
-
Prisavdrag
-
Hävning av köpet (om felet är väsentligt)
-
Skadestånd för ekonomisk förlust (t.ex. utebliven elproduktion)
.
Du har rätt att reklamera fel upp till tre år efter köpet – men bör reklamera inom två månader från det att du upptäckt felet.
.
.
Vem har bevisbördan?
Om felet visar sig inom sex månader från installationen, presumeras felet ha funnits vid köpet – då är det upp till företaget att motbevisa detta. Efter sex månader är det du som måste visa att felet inte beror på t.ex. åsknedslag, storm eller egen hantering.
.
.
Vad ska jag göra om jag upptäcker ett fel?
-
Kontakta företaget skriftligt och beskriv felet så noggrant som möjligt.
-
Dokumentera med bilder, mätdata eller besiktningsutlåtanden.
-
Begär rättelse – t.ex. reparation eller ersättning.
-
Om du inte får gehör – vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
-
Om det behövs – ta juridisk hjälp och överväg stämning i tingsrätt.
.
.
Vad gäller om företaget gått i konkurs?
Om leverantören har gått i konkurs kan det bli svårt att få rättelse. Då kan du:
.
-
Kontrollera om det finns ett försäkringsskydd eller installationsgaranti
-
Undersöka om du har rätt till ersättning via kreditkortsföretag om du betalat på kredit
-
Ta hjälp av en jurist för att utreda möjlighet till regressanspråk mot t.ex. installatör
.
.
Sammanfattning
Fel på solceller är inte ovanliga – särskilt vid dålig installation eller undermåliga komponenter. Som konsument i Sverige har du starka rättigheter och kan i många fall kräva rättelse, prisavdrag eller skadestånd. Dokumentera felet, agera snabbt och ta hjälp vid behov.
.
Om du behöver advokat eller juridisk rådgivning i en tvist om solceller är du välkommen att kontakta oss – vi har erfarenhet av konsumenttvister inom energiområdet.