Konsumenträtt vid fel på solceller – vad gäller?

Att investera i solceller är ett stort beslut – både ekonomiskt och miljömässigt. Men vad händer om solcellsanläggningen inte fungerar som den ska? Vilka rättigheter har du som konsument i Sverige, och vad kan du kräva av leverantören?

.

I den här artikeln går vi igenom vad som gäller vid fel på solceller, vanliga problem som kan uppstå och hur du bäst bevakar dina rättigheter.

.


.

När räknas det som ett fel på solceller?

Enligt konsumentköplagen är det fel på en vara om den:

.

  • Inte stämmer överens med avtalet

  • Inte fungerar för sitt normala användningsområde

  • Avviker från vad du som konsument med fog kunnat förvänta dig

.

Exempel på fel som kan förekomma med solceller:

.

  • Solpaneler producerar inte tillräckligt med el

  • Installationen är felaktigt utförd

  • Kablar eller växelriktare (inverter) är trasiga

  • Garantier eller uppgivna prestanda stämmer inte

  • Fel i övervakningssystem eller uppkoppling

  • Brandrisker eller säkerhetsbrister

  • Paneler har lossnat eller skadats av väder

.


.

Vilka rättigheter har jag enligt svensk konsumenträtt?

När du köper solceller av ett företag som privatperson skyddas du av konsumentköplagen. Du kan då kräva:

.

  • Reparation eller omleverans

  • Prisavdrag

  • Hävning av köpet (om felet är väsentligt)

  • Skadestånd för ekonomisk förlust (t.ex. utebliven elproduktion)

.

Du har rätt att reklamera fel upp till tre år efter köpet – men bör reklamera inom två månader från det att du upptäckt felet.

.


.

Vem har bevisbördan?

Om felet visar sig inom sex månader från installationen, presumeras felet ha funnits vid köpet – då är det upp till företaget att motbevisa detta. Efter sex månader är det du som måste visa att felet inte beror på t.ex. åsknedslag, storm eller egen hantering.

.


.

Vad ska jag göra om jag upptäcker ett fel?

  1. Kontakta företaget skriftligt och beskriv felet så noggrant som möjligt.

  2. Dokumentera med bilder, mätdata eller besiktningsutlåtanden.

  3. Begär rättelse – t.ex. reparation eller ersättning.

  4. Om du inte får gehör – vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

  5. Om det behövs – ta juridisk hjälp och överväg stämning i tingsrätt.

.


.

Vad gäller om företaget gått i konkurs?

Om leverantören har gått i konkurs kan det bli svårt att få rättelse. Då kan du:

.

  • Kontrollera om det finns ett försäkringsskydd eller installationsgaranti

  • Undersöka om du har rätt till ersättning via kreditkortsföretag om du betalat på kredit

  • Ta hjälp av en jurist för att utreda möjlighet till regressanspråk mot t.ex. installatör

.


.

Sammanfattning

Fel på solceller är inte ovanliga – särskilt vid dålig installation eller undermåliga komponenter. Som konsument i Sverige har du starka rättigheter och kan i många fall kräva rättelse, prisavdrag eller skadestånd. Dokumentera felet, agera snabbt och ta hjälp vid behov.

.

Om du behöver advokat eller juridisk rådgivning i en tvist om solceller är du välkommen att kontakta oss – vi har erfarenhet av konsumenttvister inom energiområdet.