Konsumenträtt vid fel på vara – vad kan jag kräva?

Som konsument har du ett starkt rättsligt skydd när en vara du köpt visar sig vara felaktig. Men vad räknas egentligen som ett fel? Hur lång tid har du på dig att klaga? Och vilka krav kan du ställa på säljaren?

.

I den här artikeln går vi igenom dina rättigheter vid fel på vara enligt konsumentköplagen – och vad du konkret kan kräva i olika situationer.

.


.

Vad räknas som ett fel på varan?

En vara anses vara felaktig om den:

.

  • Inte stämmer överens med vad som avtalats (fel modell, färg, funktion etc.)

  • Är trasig, skadad eller inte fungerar som den ska

  • Inte levererats i tid eller i rätt mängd

  • Avviker från vad konsumenten med fog kunnat förutsätta

  • Säljs utan information om viktiga begränsningar eller skador

.

Fel kan också föreligga om varan inte är säker, inte fungerar ihop med annan utrustning eller inte har den livslängd som rimligen kan förväntas.

.


.

Hur lång tid har jag på mig att reklamera?

Du har 3 år på dig att reklamera ett fel från det att du tagit emot varan, enligt konsumentköplagen (2022:260). Men:

.

  • Du bör reklamera så snart som möjligt efter att du upptäckt felet

  • Om du reklamerar inom 2 månader från att du märkt felet räknas det alltid som ”inom skälig tid”

.


.

Vad kan jag kräva vid fel på vara?

Om varan är felaktig har du enligt lagen rätt att kräva:

.

  1. Avhjälpande – att felet åtgärdas (t.ex. reparation)

  2. Omleverans – att du får en ny, felfri vara

  3. Prisavdrag – om felet inte kan rättas helt

  4. Hävning av köpet – om felet är väsentligt och inte åtgärdas i tid

  5. Skadestånd – om du lidit ekonomisk skada till följd av felet

.

Säljaren har ofta rätt att först försöka avhjälpa felet innan du kan kräva återbetalning eller häva köpet.

.


.

Vem ansvarar för felet?

Det är säljaren, inte tillverkaren, som ansvarar gentemot dig som konsument. Detta gäller även om varan är köpt online, på plats i butik eller via telefon.

.


.

Gäller garantin också?

En garanti är frivillig och påverkar inte dina lagstadgade rättigheter. Har du garanti kan den dock ge ytterligare skydd, t.ex. längre reklamationstid eller snabbare hantering.

.


.

Vad gör jag om säljaren vägrar åtgärda felet?

  1. Kontakta säljaren skriftligt – så att du har dokumentation

  2. Kräv åtgärd enligt lagen och hänvisa till konsumentköplagen

  3. Vänd dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – om ni inte kommer överens

  4. Kontakta en jurist om det rör sig om ett större värde eller om du vill gå till domstol

.


.

Sammanfattning

Om du köpt en vara som visar sig vara felaktig har du laglig rätt att kräva att felet åtgärdas, få en ny vara, få pengarna tillbaka eller få skadestånd – beroende på omständigheterna.

.

Konsumentköplagen ger dig ett starkt skydd. Tveka inte att använda det – och dokumentera alltid din kommunikation med säljaren.