En värmepump är en viktig del av hemmets energisystem. Den ska bidra till ett behagligt inomhusklimat och sänka dina uppvärmningskostnader. Men vad händer om värmepumpen inte fungerar som den ska? I den här artikeln går vi igenom dina rättigheter som konsument i Sverige, vanliga fel som kan uppstå och hur du ska agera om du drabbas.
.
.
Vad är en värmepump och hur används den?
En värmepump används för att överföra värme från en kallare plats till en varmare, och används ofta för att:
.
-
Värma upp bostäder (golvvärme, radiatorer)
-
Producera varmvatten
-
Kyla ned bostäder under sommaren (i vissa modeller)
.
Vanliga typer av värmepumpar:
.
-
Luft-luftvärmepump
-
Luft-vattenvärmepump
-
Bergvärmepump
-
Frånluftsvärmepump
.
.
När är det fel på en värmepump enligt lagen?
En värmepump anses vara felaktig enligt konsumentköplagen om den:
.
-
Inte fungerar enligt vad som avtalats
-
Inte lämpar sig för sitt normala användningsområde
-
Avviker från vad konsumenten med fog kan förvänta sig
-
Installerats felaktigt av leverantören
.
.
Vanliga fel på värmepumpar
Här är några typiska fel som konsumenter rapporterar:
.
-
Värmepumpen ger inte tillräcklig värme
-
Onormala ljud eller vibrationer
-
Kompressorn går sönder
-
Köldmedieläckage
-
Fel på styrsystem eller termostat
-
Elektroniken krånglar efter strömavbrott
-
Felaktig installation eller bristande injustering
-
Värmepumpen klarar inte av låga temperaturer
.
.
Dina rättigheter enligt konsumentköplagen
Om du köpt värmepumpen som privatperson från ett företag har du rätt att:
.
-
Kräva reparation eller omleverans
-
Kräva prisavdrag om felet kvarstår
-
Häva köpet vid väsentligt fel
-
Kräva skadestånd för merkostnader, t.ex. elförbrukning eller boende
.
Reklamation ska göras inom tre år från köpet, men alltid inom två månader från att felet upptäckts.
.
.
Vad gäller om felet beror på installationen?
Om företaget även ansvarat för installationen gäller tjänstereglerna i konsumenttjänstlagen. Då ska installationen vara fackmässigt utförd – annars kan du kräva att arbetet görs om eller priset sänks.
.
.
Vad bör du göra om värmepumpen är felaktig?
-
Kontakta säljaren skriftligt så snart som möjligt
-
Beskriv felet tydligt och bifoga dokumentation (t.ex. bilder eller servicerapport)
-
Begär rättelse – t.ex. reparation eller ersättning
-
Om du inte får svar – anmäl till Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
-
Kontakta jurist vid större ekonomiska tvister
.
.
Sammanfattning
En värmepump är en tekniskt avancerad produkt med höga krav på funktion. Om den inte fungerar korrekt har du som konsument i Sverige rätt att kräva åtgärd, särskilt om du köpt den av ett företag. Ju snabbare du agerar, desto bättre är dina möjligheter att få rättelse.
.
Behöver du hjälp av advokat i en tvist om värmepump eller annan energiteknik? Kontakta oss – vi har erfarenhet av konsumenträttsliga ärenden inom energi och installation.