Köpa bil av en bilhandlare i Blekinge? Här är dina rättigheter

Att köpa bil är en stor grej – oavsett om det är en sprillans ny bil eller en begagnad pärla från en bilhandlare i Blekinge. Men vad händer om bilen börjar krångla strax efter köpet? Många oroar sig för att bli stående med en trasig bil och en ovillig säljare. I vissa fall kan det till och med vara nödvändigt att ta hjälp av en advokat i Blekinge för att få rätt. Därför är det bra att ha koll på dina rättigheter!

.

Konsumentköplagen – din trygghet vid bilköp

När du köper en bil från en bilhandlare är du skyddad av konsumentköplagen. Det betyder att du har rätt att få en bil som fungerar som utlovat. Om bilen visar sig ha ett fel som fanns där vid köpet – även om det upptäcks senare – är det bilhandlarens ansvar att fixa det.

.

Inom de första sex månaderna efter köpet utgår man från att felet fanns där från början, såvida inte bilhandlaren kan bevisa motsatsen. Efter det blir det lite krångligare, men du har fortfarande rätt att klaga om det visar sig att bilen inte håller vad som utlovats.

.

Vad gör du om bilen har fel?

Om du upptäcker ett fel är det första du ska göra att höra av dig till bilhandlaren så snabbt som möjligt. Berätta vad som är fel och vad du vill att de ska göra åt det. Det vanligaste är att de erbjuder sig att laga felet utan extra kostnad, men om det inte funkar eller felet är allvarligt kan du även ha rätt att få pengarna tillbaka eller en annan bil i samma skick och prisklass.

.

Skulle bilhandlaren strula eller vägra hjälpa dig, kan du ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är en kostnadsfri tjänst där du kan få tvisten prövad. Om du behöver ytterligare stöd i en tvist kan det vara en bra idé att kontakta en advokat i Blekinge med erfarenhet av konsumenträtt.

.

Så undviker du problem vid bilköpet

För att slippa onödiga bekymmer kan det vara bra att göra en ordentlig genomgång av bilen innan du slår till. Provkör, kolla servicehistoriken och fråga om eventuella garantier. Om något känns oklart – be om det skriftligt! En seriös bilhandlare har inga problem med att ge tydliga svar.

.

Att köpa bil ska vara kul och spännande, inte en långdragen kamp om reklamationer. Genom att vara lite påläst kan du göra ett tryggt och bra köp – och om något ändå skulle gå snett, så vet du nu exakt hur du ska gå tillväga. Lycka till med bilköpet!