Överklaga ett LVU-beslut? – Lätt svenska

Om socialtjänsten har tagit ditt barn med LVU (tvångsvård) kan du säga att du inte håller med. Det kallas att överklaga. Då kan domstolen titta på beslutet igen och kanske ändra det.

 

Här förklarar vi på lätt svenska hur du gör för att överklaga, vad som händer efteråt och hur en advokat kan hjälpa dig.

 

Vem får överklaga?

 

📌 Du kan överklaga om du är:

 

✔ Barnets förälder eller den som tar hand om barnet.

✔ Barnet själv om barnet är 15 år eller äldre.

 

💡 Du har rätt att få en advokat som hjälper dig.

 

Hur överklagar jag LVU?

 

📌 Steg för steg:

 

1️⃣ Skriv ett brev där du säger att du inte håller med och förklarar varför.

2️⃣ Skicka brevet till förvaltningsrätten (domstolen som bestämmer om LVU).

3️⃣ Du måste skicka inom tre veckor från dagen du fick beslutet.

4️⃣ Vänta på domstolens beslut – de kan ändra beslutet eller låta det vara kvar.

 

💡 En advokat kan skriva brevet åt dig och skicka det i tid.

 

Vad händer efter att jag överklagat?

 

📌 När domstolen får din överklagan:

 

✔ De läser socialtjänstens utredning.

✔ Du får berätta hur du ser på saken.

✔ Domstolen bestämmer om barnet ska stanna kvar i LVU eller komma hem.

 

💡 Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga igen till en högre domstol.

 

Kan jag få en advokat?

 

Ja! Du har rätt till en advokat i LVU-mål.

 

📌 Vad gör advokaten?

 

✔ Skriver och skickar överklagan.

✔ Samlar bevis och hjälper dig att förklara din situation.

✔ Pratar för dig i domstolen.

 

💡 Advokaten kostar inget – staten betalar.

 

Hur kan jag öka chansen att vinna?

 

📌 Bra saker att göra:

 

✔ Visa att du samarbetar med socialtjänsten.

✔ Hitta bevis som läkarintyg eller vittnen.

✔ Förbättra hemmiljön och visa att barnet har det bra hos dig.

 

💡 Ju bättre bevis du har, desto större chans att vinna.

 

Sammanfattning – Så överklagar du LVU

✔ Skriv och skicka en överklagan till domstolen inom tre veckor.

✔ Be en advokat om hjälp – det är gratis.

✔ Domstolen tittar på fallet och tar ett nytt beslut.

✔ Om du inte vinner kan du överklaga igen.

 

💡 Vill du överklaga LVU? Kontakta en advokat så snart som möjligt!