Vad gäller vid tvist om franchiseavgifter?

Franchise är en vanlig företagsform där en företagare (franchisetagare) driver en verksamhet under en etablerad kedjas namn och koncept. Avtalet reglerar ofta löpande avgifter, så kallade franchiseavgifter. Men vad händer om det uppstår en tvist om dessa avgifter?

Vad är franchiseavgifter?

Franchiseavgifter är de ersättningar som franchisetagaren betalar till franchisegivaren för att få använda:

  • varumärket,

  • affärsmodellen,

  • know-how och utbildning,

  • centrala tjänster som marknadsföring, system eller logistik.

Avgifterna kan bestå av:

  • en fast månadsavgift,

  • en procentandel av omsättningen,

  • särskilda avgifter för utbildning, marknadsföring eller IT-system.

Vanliga orsaker till tvist om franchiseavgifter

Tvister mellan franchisegivare och franchisetagare handlar ofta om:

  • beräkningen av avgiften – oenighet om omsättningsunderlag eller procentsats,

  • dolda avgifter – extrakostnader som inte tydligt framgått i avtalet,

  • bristande motprestation – franchisetagaren upplever att stödet från franchisegivaren inte motsvarar avgiften,

  • uppsägning eller hävning – vad händer med avgifterna när avtalet avslutas i förtid?

Vad säger lagen?

I Sverige finns ingen särskild lag som direkt reglerar franchise. Istället styrs relationen av:

  • franchiseavtalet, som är centralt,

  • avtalslagen och köplagen,

  • allmänna principer om lojalitet och god sed i avtalsförhållanden.

Det innebär att avtalet oftast är avgörande för hur en tvist om franchiseavgifter ska lösas.

Hur hanteras en tvist om franchiseavgifter?

  1. Genomgång av avtalet
    – Kontrollera hur avgiften är definierad, hur den ska beräknas och vilka motprestationer som utlovats.

  2. Förhandling
    – Många tvister kan lösas genom dialog eller förhandling med franchisegivaren.

  3. Medling eller skiljeförfarande
    – Franchiseavtal innehåller ofta skiljeklausuler, vilket innebär att tvisten inte prövas i domstol utan i skiljenämnd.

  4. Domstolsprocess
    – Om skiljeklausul saknas kan tvisten prövas i tingsrätt.

Bevisning vid tvist

För att lyckas i en tvist om franchiseavgifter krävs ofta:

  • underlag för omsättning och bokföring,

  • dokumentation av avtal och bilagor,

  • bevis för vilka motprestationer franchisegivaren faktiskt tillhandahållit,

  • skriftlig reklamation om avgifterna anses felaktiga.

När bör man anlita jurist eller advokat?

Franchiseavtal är ofta komplexa och skräddarsydda. Därför bör både franchisegivare och franchisetagare anlita jurist eller advokat vid tvister om avgifter. Ett juridiskt ombud kan:

  • tolka avtalsvillkoren,

  • bedöma om avgifterna är skäliga och korrekta,

  • företräda företaget i förhandling, skiljeförfarande eller domstol.

Sammanfattning

Vid tvist om franchiseavgifter är avtalet avgörande. Tvisten kan handla om beräkning, dolda avgifter eller bristande motprestationer. Lösningen ligger ofta i en kombination av avtalsanalys, förhandling och juridisk prövning. Juridisk rådgivning från jurist eller advokat är i regel nödvändig för att skydda företagets intressen.