När företag köper varor, maskiner eller tjänster är utgångspunkten att leveransen ska motsvara avtalet. Men vad gör man om det uppstår ett fel – och säljaren vägrar åtgärda problemet? Här går vi igenom vad som gäller enligt lag och avtal när säljaren inte vill avhjälpa felet.
Säljarens skyldighet att avhjälpa fel
Enligt köplagen, som gäller vid köp mellan företag om inte annat avtalats, har säljaren i första hand rätt och skyldighet att avhjälpa felet. Det innebär att säljaren får chansen att reparera eller på annat sätt rätta till problemet utan extra kostnad för köparen.
Vad händer om säljaren vägrar avhjälpa?
Om säljaren inte vill eller kan avhjälpa felet har köparen flera alternativ:
-
Kräva omleverans
– Köparen kan begära en ny vara som motsvarar avtalet, om det är rimligt med hänsyn till felets art. -
Prisavdrag
– Köparen kan kräva att priset sätts ned i proportion till felet. -
Hävning av köpet
– Vid väsentliga fel kan köparen häva köpet, vilket innebär att varan lämnas tillbaka och köpesumman återbetalas. -
Skadestånd
– Om felet orsakat ekonomiska förluster, t.ex. stilleståndskostnader eller utebliven vinst, kan köparen kräva skadestånd.
Reklamation – en förutsättning för krav
För att kunna kräva påföljder måste köparen:
-
reklamera felet i tid, dvs. så snart det upptäckts,
-
tydligt ange vad som är fel och vilka krav som ställs,
-
reklamera skriftligt för att kunna styrka sitt krav i en tvist.
Bevisning vid tvist
Om säljaren bestrider ansvaret är det viktigt att köparen kan visa:
-
vad som avtalats (kontrakt, offerter, mejlväxling),
-
att varan faktiskt är felaktig (bilder, besiktningar, tekniska utlåtanden),
-
att reklamationen gjorts inom skälig tid.
När bör man anlita jurist eller advokat?
Om säljaren vägrar avhjälpa felet och stora belopp står på spel bör köparen ta hjälp av juridiskt ombud. En jurist kan analysera avtalet och skriva en korrekt kravskrivelse. Vid en rättslig tvist i domstol eller skiljeförfarande är det ofta bäst att anlita en advokat med erfarenhet av kommersiell avtals- och köprätt.
Sammanfattning
Om säljaren vägrar avhjälpa felet har köparen rätt att kräva andra påföljder som omleverans, prisavdrag, hävning eller skadestånd. Nyckeln är att reklamera i tid, dokumentera felet och vid behov anlita juridiskt stöd för att driva igenom kraven.